Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

De seks læreplanstemaer

Alsidig personlig udvikling

Alsidig personlig udvikling handler om engagement, livsduelighed, gåpåmod og deltagelseskompetence. Vi ønsker at give børnene den bedste mulighed for at deltage i et socialt og kulturelt fællesskab samt udvikle selvværd og forståelse for andre. Det gør vi blandt andet ved at rose og anerkende, give mulighed for medbestemmelse og medansvar samt støtte op om det enkelte barn og lære det at mærke egne grænser. Vi er opmærksomme på børnenes konflikter og støtter dem i selv at løse dem. Tid og plads til fri leg og spontanitet er vigtigt, og vi hjælper børnene med påklædning, oprydning og praktiske opgaver. På den måde forsøger vi at være de bedste rollemodeller for børnene.

Social udvikling

For at skabe et trygt miljø, hvor vi viser omsorg og tillid mellem børn, forældre og personale, er et tæt forældresamarbejde vigtigt for os. Vi prioriterer den daglige dialog og de små ting i hverdagen såsom at hilse på hinanden om morgenen og få sagt ordentligt farvel. Vi inddrager børnene i demokratiske beslutninger og viser gensidig respekt og accept på tværs af forskelligheder. Vi støtter børnene i at danne venskaber og lære, hvordan man kommer med i og er en del af en gruppe. Vi lærer børnene at forstå egne og andres grænser samt at respektere hinandens forskelligheder. Det gør vi ved at være nærværende og engagerede voksne, der giver plads til at sige til og fra.

Kommunikation og sprog

Gennem daglige aktiviteter udvikler vi børnenes sprog og interesse for bogstaver, tal, figurerer mm. Vi træner dialogen og lytter til hinanden i små grupper, f.eks. når vi spiller spil, spiser frokost og er på ture i små grupper. Samtidig er vi opmærksomme på at sætte ord på handlinger, konflikter og følelser samt egne og andres reaktioner ved at lære at læse hinandens kropssprog. Vi synger og spiller i hverdagen og gør børnene sprogligt aktive gennem lege, mimik og spil samt giver børnene adgang til en iPad sammen med en voksen. Desuden har vi sproggrupper for de børn, der har særligt behov for det.

Krop, sanser og bevægelse

Det er vigtigt, at børnene lærer at bruge og kende deres krop samt udforske og tilegne sig verden gennem alle sanser. Derfor sørger vi for at skabe en fysisk og udfordrende legeplads med sansemuligheder samt lave ture ud af huset. Vi har aktivitetsdage og synger bevægelses- og sanselege, laver musik, rytmik og drama samt laver øvelser, hvor vi får pulsen op. Derudover giver vi børnene viden og indsigt i kroppens grundlæggende funktioner f.eks. gennem spil og litteratur, og så lærer vi børnene om personlig hygiejne såsom at vaske hænder ved et toiletbesøg, inden vi spiser, og når vi har været ude.

Natur, udeliv og science

Vi ønsker at lære børnene at færdes i naturen med respekt og forståelse. Derfor giver vi børnene kendskab til og erfaring med natur, naturfænomener og miljø samt oplevelsen af rum for udforskninger, leg, fantasi og glæde. Det gør vi bl.a. ved, at vi som voksne viser glæde, interesse og ansvarlighed for natur og miljø i hverdagen samt lærer børnene at sanse og opleve naturens forskellige vejr og årstider. Vi udforsker og fordyber os i aktuelle emner, læser i fagbøger om dyr og planter, stiller spørgsmål og finder svar sammen med børnene på iPad’en. Vi bruger naturens materialer til kreative aktiviteter, laver spireforsøg, tænder bål og laver bålmad.

Kultur, æstetik og fællesskab

Vi vil give børnene mulighed for kulturelle og kunstneriske aktiviteter og oplevelser samt at styrke deres interesse og glæde ved at skabe. Derfor giver vi børnene lejlighed til at deltage i og få viden om kultur, kulturhistorie og traditioner ved blandt andet at give dem inspiration til at udfolde deres kreativitet og fantasi. Vi går i teatret, på børnekunstmuseum, på udstillinger, i biografen og lignende samt følger årets traditioner såsom fastelavn, påske og jul, hvor vi synger, fortæller, klippe-klistrer og går Lucia-optog. Desuden finder vi det vigtigt at give børnene kendskab til andre måder at leve på og andre værdier.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

  • det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.

Dokumenter