Sådan arbejder vi

Barnesynet er værdifuldt

Det at være barn har en værdi i sig selv. Alle børn er forskellige og har forskellige forudsætninger, men er alle unikke individer med potentiale til at indgå i forpligtende fællesskaber. I Planetvej ser vi børn som ligeværdige mennesker med ligeværdige rettigheder til at blive set og hørt og opleve sig som betydningsfuld. Vi tror på, at børn fra begyndelsen er kompetente mennesker med en naturlig nysgerrighed og evne til at forundres og stille spørgsmål. De har en iboende vilje og ret til aktiv kommunikation og social deltagelse.

Dannelse og børneperspektiv i dagligdagen

Vi medtænker dannelse, ligestilling og demokrati i vores daglige pædagogiske arbejde, så børnene oplever at have indflydelse på udformning af dagligdagen og aktiviteterne uanset forskelligheder. Det er vigtigt, at børnene oplever sig som medskabere og aktive deltagere, da det forankrer værdier og viden, som er personligheds- og identitetsdannende. Derudover styrker det børnenes værd og gør dem i stand til at handle som demokratiske mennesker. Vi skaber rammer, som børnene finder tryghed ved at omgås i, og som bygger på nærhed, trivsel, læring, udvikling og anerkendende relationer.

God leg giver anledning til trivsel, dannelse, udvikling og inklusion

Leg er en kæmpe del af børnehavens hverdag og har en stor værdi i sig selv.  Vi har som pædagogisk personale ansvaret for at rammesætte legen, så alle børn trives, afprøver nye roller, opnår nye kompetencer og generelt har en positiv oplevelse af at føle sig inkluderet. I vores pædagogiske arbejde bruger vi børnenes legeindhold som pejlemærker for, hvad der optager dem, og hvad der kan være en udfordring i deres læring og udvikling. Herudfra kan vi bestemme, hvad der er oplagt at arbejde videre med i planlagte aktiviteter.

De sociale relationer skaber den bedste læring

Læring skal forstås bredt, idet det både sker gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen samt ved at blive udfordret. Vi tror på, at børn lærer i sociale relationer. Både i samarbejde med børn og voksne. Læring er en proces, hvor børn tilegner sig viden, kundskaber og færdigheder – og hvor de samtidig har det sjovt.

Børnefællesskaber rammesættes af pædagogerne

Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale fastsætter rammerne for. Derudover har forældre et stort medansvar, som betyder, at forældre indgår i at skabe et velfungerende børnefællesskab præget af anerkendelse på trods af forskelligheder. I børnehaven Planetvej skaber vi rum for, at børnene kan etablere venskaber på tværs af alder, køn og stue – og arbejder desuden med at forebygge mobning, så børnehaven er et rart sted at være for alle.

Børn i udsatte positioner

Børn kan i en periode være i en udsat position, eksempelvis i forbindelse med forældrenes skilsmisse, dødsfald i familien, sygdom eller flytning. Særlige behov er individuelle, og det er vigtigt at forstå, at det altid skyldes en påvirkning indefra eller udefra, som hindrer barnet i at opretholde en tryghed eller trivsel, som sikrer en alderssvarende udvikling. Derfor sørger vi altid i disse perioder for at give barnet ekstra støtte, omsorg eller opmærksomhed. Samtidig er et åbent og tillidsfuldt forældresamarbejde ekstremt vigtigt, hvorfor vi tilbyder ekstra forældresamtaler.