Traditioner

Traditioner for hele giver glæde og noget at se frem til

Hvert år har vi fokus på et bestemt tema, hvorudfra vi planlægger forskellige aktiviteter. Mange af vores aktiviteter og traditioner følger årets gang og kan være alt lige fra mad over bål på legepladsen og fredagsmusik til en tur til Østerådalen eller i Teater Nordkraft. Vi prioriterer, at børnene får forskellige sanseindtryk, og derfor er ture ud af huset med til at udvikle dem. Vi er ude hver dag og tænder jævnligt op i bålet på legepladsen, hvor forskellig mad laves. På vores sunde maddage hjælper børnene til i køkkenet, hvor de lærer en masse om sundhed og sund mad.

Daglig musik, hver dag

Musik er en stor del af vores dagligdag i Planetvej. Det er med til at udvikle børnenes sprog, motorik, selvværd og sociale kompetencer på en sjov måde – og hos os foregår det både gennem sang, leg og dramatik. Hver dag, når musikken spiller, ved vi, at det er tid til at rydde op. Vi hører også musik, der passer til årstiderne, og en gang om ugen har vi fredagsmusik, hvor vi danser og udfolder os motorisk.

Fødselsdage er ekstra særlige

Fødselsdag er en stor dag for alle børn og forældre. Her hos os elsker vi fødselsdage og bruger den til at gøre dagen lidt ekstra særlig for det enkelte barn. Vi dækker et langt bord på stuen og pynter med flag, servietter og lys. Vi synger fødselsdagssang for barnet og råber hurra. Nogle vælger at medbringe en lille dessert, som fødselsdagsbarnet deler ud efter frokost. Det kan eksempelvis være kage, boller eller frugt. Vi siger pænt nej tak til slikposer og balloner, og vi giver ikke gaver – hverken fra børnehaven eller fra de enkelte børn. Vi ønsker at have fokus på at fejre barnet og give det en dejlig fødselsdag med alle sine gode børnehavevenner.

Årets forskellige aktiviteter

• Ture i Østerådalen